210 Views

5 ok és 5 megoldás, ha gyermeked nyelvi gátlásokkal küzd

Hagyományos iskolai keretek között gyakran előfordul, hogy egy gyermek sokkal nagyobb angoltudással rendelkezik, mint amennyit magából a tanóra adta lehetőségek során meg tud mutatni. Emiatt azonban gyorsan hátrányba kerülhet a közösségen belül. Szorongani kezd és egyre nagyobb gátlások alakulnak ki benne. De vajon milyen valódi okok állnak a háttérben és szülőként hogyan változtathatunk a helyzeten?

1. ok: a gyermek viselkedéses gátlással küzd

A gyermekek mintegy 10%-a olyan temperamentumjellemzővel rendelkezik, mely öntudatlanul korlátozza őket cselekvéseik során. Ezek a kicsik nehezen kezelik a változásokat és nem szívesen próbálják ki magukat új, korábban ismeretlen területeken. Sok szülő vélekedésével ellentétben azonban ez nemcsak hiszti, ilyenkor ugyanis az érintett gyerekek agya krónikusan magas szimpatikus idegrendszeri aktivitást produkál.

Megoldás: Ilyen esetekben átfogó, az élet minden területén megjelenő érzelmi támogatásra van szükség, melyben a Helen Doron nyelviskolák oktatói minden esetben a szülők partnerei. Kis létszámú órákat és elnyújtott ismerkedési periódust javaslunk, melynek során a kicsi lehetőséget kap alapos megfigyelésre és fokozatos akklimatizációra.

2. ok: szülőként túl nagy nyomást helyezünk a gyerekre

Melyik szülő ne akarna megadni minden támogatást gyermeke fejlődéséhez?! Előfordulhat azonban, hogy ami szülőként hihetetlen lehetőség, az gyerekként egy újabb elvárás, amelynek meg kell felelni. Olykor tapasztaljuk, hogy a gyerekek olyan előzetes tudással érkeznek angol ovis vagy kisiskolás foglalkozásainkra, melyeknek befogadására, értelmezésére és feldolgozására életkorukból adódóan még nem képesek. A „magadnak tanulsz” és a „minden ember annyit ér, ahány nyelvet beszél” elvek természetesen megállják a helyüket, 3-12 éves korban azonban a gyerekek számára semmit sem jelentenek.

Megoldás: Kommunikáljuk a gyerek felé egyértelműen azt, hogy a nyelvtanulás élmény! Nálunk az angol tanítás gyerekeknek szóló, izgalmas, színes-szagos módon történik. A jövőt építjük, de annak terhe a miénk. A gyerekeknek meghagyjuk a szórakozva tanulás örömét.

3. ok: negatív üzeneteket fogalmazunk meg a gyerek számára az angol nyelvtanulással kapcsolatban

Sokszor észre sem vesszük, hogyan örökítjük át gyermekeinkre saját korlátozó hiedelmeinket. Valahányszor azt mondjuk, „én képtelen vagyok megtanulni angolul”, vagy „jaj, hogy utáltam az angolórákat annak idején”, azzal indirekt módon azt is mondjuk, hogy az angol nyelv egy utálatos és nehéz tantárgy, amivel nem érdemes foglalkozni. Ráadásul, ha apa/anya is utálta, képtelen rá, akkor nekem miért kellene, nem igaz?

Megoldás: Figyeljünk a szavainkra! A gyerekek fél füllel akkor is figyelnek, amikor látszólag teljesen elmerültek valamiben. Nemcsak meghallják, magukévá is teszik (érték)ítéleteinket, majd igyekeznek megfelelni elvárásainknak.

4. ok: nincsenek kitűzve reális (rész)célok

Ma már a külföldi nyaralóhelyek elérhető közelségben vannak, így a tanulás megkezdése után nem sokkal a gyereknek máris lehetősége van élesben kipróbálnia magát. Az angol nyelvtanfolyam azonban nem varázsszer, az idegen nyelvi megszólalás nem produkció.

Megoldás: Tűzzünk ki reális célokat a gyerek elé! Néhány hét után a köszönés, néhány hónap után egy éttermi rendelés leadása lényegesen észszerűbb elvárás, mint a folyékony angol csacsogás azonnal, bármely helyzetben.

5. ok: a tökéletességre törekvés az idegen nyelvi beszéd halála

A legtöbb esetben fontos, hogy egzakt ismeretekkel rendelkezzünk, a nyelvtanulás esetében ez azonban csak bizonyos feltételekkel igaz. Még egy olyan világnyelv esetében is, mint az angol, számos dialektus, kiejtés- és írásmód létezik, miközben a nyelv maga dinamikusan fejlődő szisztéma. Az angol emellett sok esetben a beszélgetőpartner második nyelve, így a kölcsönös megértési szándék rendszerint magas.

Megoldás: Teremtsünk interaktív nyelvi közegben való megszólalási lehetőséget a gyereknek. Beszélgessünk vele, de ne javítsuk folyton a hibáit! Hagyjuk, hogy proaktívan lépjen fel és gyakorlat közben sajátítsa el a szabályszerűségeket! A Helen Doron épp ezért a legjobb módszer gyerekeknek: oktatóink az első pillanattól fogva csak angolul beszélnek a kicsikhez.

Kíváncsi vagy rá, szülőként mivel segítheted gyermekedet abban, hogy magabiztosabban, gátlások nélkül közelítsen az angol nyelvhez? Olvasd el minisorozatunk második részét hamarosan!

 

211 Views

5 ok és 5 megoldás, ha gyermeked nyelvi gátlásokkal küzd

Hagyományos iskolai keretek között gyakran előfordul, hogy egy gyermek sokkal nagyobb angoltudással rendelkezik, mint amennyit magából a tanóra adta lehetőségek során meg tud mutatni. Emiatt azonban gyorsan hátrányba kerülhet a közösségen belül. Szorongani kezd és egyre nagyobb gátlások alakulnak ki benne. De vajon milyen valódi okok állnak a háttérben és szülőként hogyan változtathatunk a helyzeten?

1. ok: a gyermek viselkedéses gátlással küzd

A gyermekek mintegy 10%-a olyan temperamentumjellemzővel rendelkezik, mely öntudatlanul korlátozza őket cselekvéseik során. Ezek a kicsik nehezen kezelik a változásokat és nem szívesen próbálják ki magukat új, korábban ismeretlen területeken. Sok szülő vélekedésével ellentétben azonban ez nemcsak hiszti, ilyenkor ugyanis az érintett gyerekek agya krónikusan magas szimpatikus idegrendszeri aktivitást produkál.

Megoldás: Ilyen esetekben átfogó, az élet minden területén megjelenő érzelmi támogatásra van szükség, melyben a Helen Doron nyelviskolák oktatói minden esetben a szülők partnerei. Kis létszámú órákat és elnyújtott ismerkedési periódust javaslunk, melynek során a kicsi lehetőséget kap alapos megfigyelésre és fokozatos akklimatizációra.

2. ok: szülőként túl nagy nyomást helyezünk a gyerekre

Melyik szülő ne akarna megadni minden támogatást gyermeke fejlődéséhez?! Előfordulhat azonban, hogy ami szülőként hihetetlen lehetőség, az gyerekként egy újabb elvárás, amelynek meg kell felelni. Olykor tapasztaljuk, hogy a gyerekek olyan előzetes tudással érkeznek angol ovis vagy kisiskolás foglalkozásainkra, melyeknek befogadására, értelmezésére és feldolgozására életkorukból adódóan még nem képesek. A „magadnak tanulsz” és a „minden ember annyit ér, ahány nyelvet beszél” elvek természetesen megállják a helyüket, 3-12 éves korban azonban a gyerekek számára semmit sem jelentenek.

Megoldás: Kommunikáljuk a gyerek felé egyértelműen azt, hogy a nyelvtanulás élmény! Nálunk az angol tanítás gyerekeknek szóló, izgalmas, színes-szagos módon történik. A jövőt építjük, de annak terhe a miénk. A gyerekeknek meghagyjuk a szórakozva tanulás örömét.

3. ok: negatív üzeneteket fogalmazunk meg a gyerek számára az angol nyelvtanulással kapcsolatban

Sokszor észre sem vesszük, hogyan örökítjük át gyermekeinkre saját korlátozó hiedelmeinket. Valahányszor azt mondjuk, „én képtelen vagyok megtanulni angolul”, vagy „jaj, hogy utáltam az angolórákat annak idején”, azzal indirekt módon azt is mondjuk, hogy az angol nyelv egy utálatos és nehéz tantárgy, amivel nem érdemes foglalkozni. Ráadásul, ha apa/anya is utálta, képtelen rá, akkor nekem miért kellene, nem igaz?

Megoldás: Figyeljünk a szavainkra! A gyerekek fél füllel akkor is figyelnek, amikor látszólag teljesen elmerültek valamiben. Nemcsak meghallják, magukévá is teszik (érték)ítéleteinket, majd igyekeznek megfelelni elvárásainknak.

4. ok: nincsenek kitűzve reális (rész)célok

Ma már a külföldi nyaralóhelyek elérhető közelségben vannak, így a tanulás megkezdése után nem sokkal a gyereknek máris lehetősége van élesben kipróbálnia magát. Az angol nyelvtanfolyam azonban nem varázsszer, az idegen nyelvi megszólalás nem produkció.

Megoldás: Tűzzünk ki reális célokat a gyerek elé! Néhány hét után a köszönés, néhány hónap után egy éttermi rendelés leadása lényegesen észszerűbb elvárás, mint a folyékony angol csacsogás azonnal, bármely helyzetben.

5. ok: a tökéletességre törekvés az idegen nyelvi beszéd halála

A legtöbb esetben fontos, hogy egzakt ismeretekkel rendelkezzünk, a nyelvtanulás esetében ez azonban csak bizonyos feltételekkel igaz. Még egy olyan világnyelv esetében is, mint az angol, számos dialektus, kiejtés- és írásmód létezik, miközben a nyelv maga dinamikusan fejlődő szisztéma. Az angol emellett sok esetben a beszélgetőpartner második nyelve, így a kölcsönös megértési szándék rendszerint magas.

Megoldás: Teremtsünk interaktív nyelvi közegben való megszólalási lehetőséget a gyereknek. Beszélgessünk vele, de ne javítsuk folyton a hibáit! Hagyjuk, hogy proaktívan lépjen fel és gyakorlat közben sajátítsa el a szabályszerűségeket! A Helen Doron épp ezért a legjobb módszer gyerekeknek: oktatóink az első pillanattól fogva csak angolul beszélnek a kicsikhez.

Kíváncsi vagy rá, szülőként mivel segítheted gyermekedet abban, hogy magabiztosabban, gátlások nélkül közelítsen az angol nyelvhez? Olvasd el minisorozatunk második részét hamarosan!