2803 Views

Back to school: A különóra-mátrix

különóra

Hamarosan kezdődik a suli és vele együtt közeledik a szülők legnagyobb rémálma, a különóra-mátrix is. Hogy mi az a különóra-mátrix? Egy minden óvodás-iskolás gyerek életét meghatározó, bonyolult és olykor átláthatatlan rendszer, melyben a gyerek személyes érdeklődésének, fejlesztendő részterületeinek, valamint a kötelező kulturális, sport- és közösségi programjainak gyakran átfedésben lévő halmazai láthatók.

A különóra-mátrix tulajdonképpen nem más, mint egy végtelenített és repetitív to-do lista, melyben ideális esetben jut hely és idő a sportnak, a zenének, a digitális írástudásnak, az angolnak és a pihenésnek is.

Hogyan válasszunk különórát a gyereknek?

Heti öt tesióra ide vagy oda, a mai gyerekek életmódja mozgásszegény, épp ezért a sportot mindenképp célszerű beilleszteni a heti rutinba. Persze nem kell, hogy ez feltétlenül sportegyesületen vagy táncsulin keresztül történjen: az is tökéletes, ha hetente kétszer együtt mozog a család. (Ne feledjük, a mozgás jó a testünknek, a lelkünknek és az agyunknak is, ezért egyetlen percnyi sport sem felesleges!)

Emellett célszerű olyan dolgot is beemelni a gyerek programjába, amire ő maga is vágyik, amit belső indíttatásból, saját kedvtelésére végez. Lehet ez horgolás vagy rajz, programozás vagy fotózás, úszás vagy médiatudományok… A lényeg, hogy olyan részterületről válasszunk, ami valóban a gyermekünk sajátja.

Az angol nyelv a különóra-mátrix egyik legfontosabb eleme

“Ahány nyelvet beszélsz, annyi életet élsz.”– mondta I. Károly osztrák császár és magyar király, mi pedig kénytelenek vagyunk egyetérteni vele. Szerintünk ugyanis az angol nyelv ismerete ma már elengedhetetlen a boldogsághoz és a sikerhez.

Hiszen az angol nyelv ma már ott van a középiskolákban, az egyetemeken, a hazai munkahelyeken és a médiában is! Ma már olyan kötelező ismeret ez, mint a biciklizés, az úszás vagy a gépjárművezetői engedély. Túl lehet élni nélküle, de sok lehetőségtől esünk el, ha az angol nyelv nincs az eszköztárunkban.

Épp ezért javasoljuk a szülőknek, hogy az angol nyelvórák mindenképp legyenek része a heti programnak, hiszen a nyelvtanulást nem lehet elég kezdeni! Ráadásul minél előbb ismerkedik meg egy csemete az angol nyelv hangkészletével, annál valószínűbb, hogy pontos kiejtéssel, ‘angolosan’ tudja majd beszélni azt.

Hasznos tippek a különóra-mátrix összeállításához

Lehet, hogy kifejezetten érdeklődő, aktív gyereket nevelünk – és az sem kizárt, hogy a csemeténk szívesebben van el otthon, egyedül. Akármelyik helyzet áll is fenn, ne feledjük, hogy a gyerekek optimális időbeosztásáról dönteni elsősorban a mi feladatunk. Szóval, ha kell, mondjuk nemet!

Néhány hasznos tipp ahhoz, hogy a különóra-mátrix tényleg működőképes legyen:

  • Napi egy különóránál ne vállaljunk be többet!
  • Ha lehet, hagyjunk különóra-mentes napokat a naptárban!
  • Mindig kalkuláljunk az utazásra, étkezésre, illetve az iskola és a különóra közötti ‘átjátszásra’ szükséges idővel. Ha túl feszes a menetrend, a gyerekek folyton úgy érzik majd, rohanniuk kell, ez pedig érzelmileg és mentálisan nagyon megterhelő feladat.
  • Tervezzük és írjuk is be a semmittevés idejét!
  • Ne vállaljuk túl magunkat szülőként se! Hiába gondoljuk, hogy napi 3-4 órán keresztül fuvarozzuk majd a gyereket ide-oda, ez normál munkahely mellett nem életszerű. Vállaljunk kevesebbet, de azt teljesítsük maradéktalanul.
  • Gondoljunk a többiekre is! Különösen kiemelkedően tehetséges gyerekek esetében jellemző, hogy a többi gyerek igénye, vágya háttérbe szorul. Legyünk tudatosak és adjunk elegendő időt mindegyik utódunknak.
  • Tanuljunk meg nemet mondani! Felnőttként tisztában vagyunk azzal, mi a reális és mi nem az. Ha előre látjuk, hogy gyermekünk túl sokat vállal, állítsuk választás elé és segítsünk neki priorizálni.
  • Menjünk biztosra! Csak olyan helyre vigyük a gyereket, amelyről biztos és pontos információkkal rendelkezünk. Épp ezért érdeklődjünk a környékbeli anyacsoportokban, tájékozódjunk az egyes szolgáltatók honlapján, beszéljünk a majdani pedagógusokkal, edzőkkel és ha lehet, menjünk el bemutatóórákra is.

Lenne kedvtek velünk tartani? A Helen Doron oktatóközpontokban ingyenes angol bemutatóórákkal várunk Benneteket! Saját élmény, könnyebb döntés. Jelentkezzetek be ti is!

2804 Views

Back to school: A különóra-mátrix

különóra

Hamarosan kezdődik a suli és vele együtt közeledik a szülők legnagyobb rémálma, a különóra-mátrix is. Hogy mi az a különóra-mátrix? Egy minden óvodás-iskolás gyerek életét meghatározó, bonyolult és olykor átláthatatlan rendszer, melyben a gyerek személyes érdeklődésének, fejlesztendő részterületeinek, valamint a kötelező kulturális, sport- és közösségi programjainak gyakran átfedésben lévő halmazai láthatók.

A különóra-mátrix tulajdonképpen nem más, mint egy végtelenített és repetitív to-do lista, melyben ideális esetben jut hely és idő a sportnak, a zenének, a digitális írástudásnak, az angolnak és a pihenésnek is.

Hogyan válasszunk különórát a gyereknek?

Heti öt tesióra ide vagy oda, a mai gyerekek életmódja mozgásszegény, épp ezért a sportot mindenképp célszerű beilleszteni a heti rutinba. Persze nem kell, hogy ez feltétlenül sportegyesületen vagy táncsulin keresztül történjen: az is tökéletes, ha hetente kétszer együtt mozog a család. (Ne feledjük, a mozgás jó a testünknek, a lelkünknek és az agyunknak is, ezért egyetlen percnyi sport sem felesleges!)

Emellett célszerű olyan dolgot is beemelni a gyerek programjába, amire ő maga is vágyik, amit belső indíttatásból, saját kedvtelésére végez. Lehet ez horgolás vagy rajz, programozás vagy fotózás, úszás vagy médiatudományok… A lényeg, hogy olyan részterületről válasszunk, ami valóban a gyermekünk sajátja.

Az angol nyelv a különóra-mátrix egyik legfontosabb eleme

“Ahány nyelvet beszélsz, annyi életet élsz.”– mondta I. Károly osztrák császár és magyar király, mi pedig kénytelenek vagyunk egyetérteni vele. Szerintünk ugyanis az angol nyelv ismerete ma már elengedhetetlen a boldogsághoz és a sikerhez.

Hiszen az angol nyelv ma már ott van a középiskolákban, az egyetemeken, a hazai munkahelyeken és a médiában is! Ma már olyan kötelező ismeret ez, mint a biciklizés, az úszás vagy a gépjárművezetői engedély. Túl lehet élni nélküle, de sok lehetőségtől esünk el, ha az angol nyelv nincs az eszköztárunkban.

Épp ezért javasoljuk a szülőknek, hogy az angol nyelvórák mindenképp legyenek része a heti programnak, hiszen a nyelvtanulást nem lehet elég kezdeni! Ráadásul minél előbb ismerkedik meg egy csemete az angol nyelv hangkészletével, annál valószínűbb, hogy pontos kiejtéssel, ‘angolosan’ tudja majd beszélni azt.

Hasznos tippek a különóra-mátrix összeállításához

Lehet, hogy kifejezetten érdeklődő, aktív gyereket nevelünk – és az sem kizárt, hogy a csemeténk szívesebben van el otthon, egyedül. Akármelyik helyzet áll is fenn, ne feledjük, hogy a gyerekek optimális időbeosztásáról dönteni elsősorban a mi feladatunk. Szóval, ha kell, mondjuk nemet!

Néhány hasznos tipp ahhoz, hogy a különóra-mátrix tényleg működőképes legyen:

  • Napi egy különóránál ne vállaljunk be többet!
  • Ha lehet, hagyjunk különóra-mentes napokat a naptárban!
  • Mindig kalkuláljunk az utazásra, étkezésre, illetve az iskola és a különóra közötti ‘átjátszásra’ szükséges idővel. Ha túl feszes a menetrend, a gyerekek folyton úgy érzik majd, rohanniuk kell, ez pedig érzelmileg és mentálisan nagyon megterhelő feladat.
  • Tervezzük és írjuk is be a semmittevés idejét!
  • Ne vállaljuk túl magunkat szülőként se! Hiába gondoljuk, hogy napi 3-4 órán keresztül fuvarozzuk majd a gyereket ide-oda, ez normál munkahely mellett nem életszerű. Vállaljunk kevesebbet, de azt teljesítsük maradéktalanul.
  • Gondoljunk a többiekre is! Különösen kiemelkedően tehetséges gyerekek esetében jellemző, hogy a többi gyerek igénye, vágya háttérbe szorul. Legyünk tudatosak és adjunk elegendő időt mindegyik utódunknak.
  • Tanuljunk meg nemet mondani! Felnőttként tisztában vagyunk azzal, mi a reális és mi nem az. Ha előre látjuk, hogy gyermekünk túl sokat vállal, állítsuk választás elé és segítsünk neki priorizálni.
  • Menjünk biztosra! Csak olyan helyre vigyük a gyereket, amelyről biztos és pontos információkkal rendelkezünk. Épp ezért érdeklődjünk a környékbeli anyacsoportokban, tájékozódjunk az egyes szolgáltatók honlapján, beszéljünk a majdani pedagógusokkal, edzőkkel és ha lehet, menjünk el bemutatóórákra is.

Lenne kedvtek velünk tartani? A Helen Doron oktatóközpontokban ingyenes angol bemutatóórákkal várunk Benneteket! Saját élmény, könnyebb döntés. Jelentkezzetek be ti is!