Segítség, a gyerekem nem szeretné hallgatni a Helen Doron hanganyagot! Kedves Helen Doron Központ! Egy kérdéssel fordulok hozzátok. Gyermekem másfél éve jár az egyik Helen Doron nyelvsuliba, ahol eleinte nagyon lelkesen hallgatta a hanganyagokat és nézte a meséket, Flupe az életünk részévé vált, naponta több mesét is szeretett volna nézni. Most viszont, a második tanfolyam közepén, határozottan tiltakozik a mesenézés ellen. Így aztán nem is erőltetjük. Ugyanakkor tanárunk gyakran elmondja, milyen fontos lenne. Mit tegyünk, hogy újra le tudjuk ültetni a mese elé? Kedves Édesanya! Az első és legfontosabb, hogy nincs ok aggodalomra! A gyerekek, ahogy a felnőttek is, változnak, időszakonként másra vágynak, másként fogadnak be dolgokat. Ahelyett, hogy erőltetnéd a mesenézést és ezzel elősegítenéd egy nevelésijátszma-helyzet kialakulását, engedd el a füled mellett a tiltakozást és válassz okos megoldásokat! (Az anyukák amúgy is folyton ilyesmiket csinálnak, nem igaz?!) Ahogy ezt te is tapasztaltad, a Helen Doron módszer lényege és unikalitása a foglalkozások mellé nyújtott egyéb anyagokban, zene- és mesehallgatásokban is rejlik. Ezért azt javaslom nektek, hogy nézés helyett inkább hallgassátok a heti anyagokat! Nem is kell túl nagy feneket keríteni a dolognak, egyszerűen csak a kocsiban, suliba jövet-menet, a délutáni játék közben, az esti fürdésnél vagy épp néhány kedvelt gyereksláger közé bújtatva legyen ott a heti “kötelező”! Gondolj csak bele! A magyar beszédet sem csak akkor halljuk-értjük, amikor kizárólag arra figyelünk. A tanulás folyamatos akkor is, ha indirekt módon történik. Azaz a gyerekek nyelvtudása, szókincse a háttérben zajló beszélgetéssel vagy hangoskönyvvel is gyarapszik. Ha a gyerkőc versengőbb típus, vagy élvezettel csípi nyakon a szülők tévedéseit, érdemes tálcán felkínálni neki olyan szituációt, amiben ügyes lehet. Jó játék, ha a hallottak alapján versenyt rajzoltok vele, vagy ha anya-apa előénekli a dalt és neki a hibákra kell lecsapnia. A kihívásba akár az egész család bevonható! Kérjük meg a csemetét, hogy mesélje el az adott történetet a nagyinak, vagy a tesóknak! Kérdezzünk sokat a részletekről, vagy emlékezzünk szándékosan “rosszul”, amikor a jelen nem lévő apának, vagy kis barátnak beszámolunk a hallottakról. Szinte biztos, hogy a szemfüles kis angolos azonnal lecsap ránk, ha hibázunk. Szükség esetén persze kidolgozhattok egy egyénre szabott motivációs rendszert, mint pl. a matricagyűjtést, vagy az is beválhat, ha az angol nyelvi anyagok napi elsajátítása valami másnak – például az esti mesenézésnek, vagy a napi tabletidőnek – a feltétele. Ezzel nemcsak angolul, hanem élni is tanítjuk a gyerekeket, hiszen a felnőtt világban is jogok és kötelességek rendszerében élünk. Azt javaslom ugyanakkor, hogy csak végső esetben, ha minden kötél szakad, válasszuk a jutalmazást a hajlandóság elősegítésére. Az angol tanulás gyerekeknek lehet igazi, mélyről jövő boldogság, de ahhoz az is kell, hogy ne azért végezzék el a feladataikat, mert jutalmat remélnek. Csinálják azért, mert az angol ovisoknak és iskolásoknak is remek móka!
Kedves Helen Doron Központ! Egy kérdéssel fordulok hozzátok. Gyermekem másfél éve jár az egyik Helen Doron nyelvsuliba, ahol eleinte nagyon lelkesen hallgatta a hanganyagokat és nézte a meséket, Flupe az életünk részévé vált, naponta több mesét is szeretett volna nézni. Most viszont, a második tanfolyam közepén, határozottan tiltakozik a mesenézés ellen. Így aztán nem is erőltetjük. Ugyanakkor tanárunk gyakran elmondja, milyen fontos lenne. Mit tegyünk, hogy újra le tudjuk ültetni a mese elé? Kedves Édesanya! Az első és legfontosabb, hogy nincs ok aggodalomra! A gyerekek, ahogy a felnőttek is, változnak, időszakonként másra vágynak, másként fogadnak be dolgokat. Ahelyett, hogy erőltetnéd a mesenézést és ezzel elősegítenéd egy nevelésijátszma-helyzet kialakulását, engedd el a füled mellett a tiltakozást és válassz okos megoldásokat! (Az anyukák amúgy is folyton ilyesmiket csinálnak, nem igaz?!) Ahogy ezt te is tapasztaltad, a Helen Doron módszer lényege és unikalitása a foglalkozások mellé nyújtott egyéb anyagokban, zene- és mesehallgatásokban is rejlik. Ezért azt javaslom nektek, hogy nézés helyett inkább hallgassátok a heti anyagokat! Nem is kell túl nagy feneket keríteni a dolognak, egyszerűen csak a kocsiban, suliba jövet-menet, a délutáni játék közben, az esti fürdésnél vagy épp néhány kedvelt gyereksláger közé bújtatva legyen ott a heti “kötelező”! Gondolj csak bele! A magyar beszédet sem csak akkor halljuk-értjük, amikor kizárólag arra figyelünk. A tanulás folyamatos akkor is, ha indirekt módon történik. Azaz a gyerekek nyelvtudása, szókincse a háttérben zajló beszélgetéssel vagy hangoskönyvvel is gyarapszik. Ha a gyerkőc versengőbb típus, vagy élvezettel csípi nyakon a szülők tévedéseit, érdemes tálcán felkínálni neki olyan szituációt, amiben ügyes lehet. Jó játék, ha a hallottak alapján versenyt rajzoltok vele, vagy ha anya-apa előénekli a dalt és neki a hibákra kell lecsapnia. A kihívásba akár az egész család bevonható! Kérjük meg a csemetét, hogy mesélje el az adott történetet a nagyinak, vagy a tesóknak! Kérdezzünk sokat a részletekről, vagy emlékezzünk szándékosan “rosszul”, amikor a jelen nem lévő apának, vagy kis barátnak beszámolunk a hallottakról. Szinte biztos, hogy a szemfüles kis angolos azonnal lecsap ránk, ha hibázunk. Szükség esetén persze kidolgozhattok egy egyénre szabott motivációs rendszert, mint pl. a matricagyűjtést, vagy az is beválhat, ha az angol nyelvi anyagok napi elsajátítása valami másnak – például az esti mesenézésnek, vagy a napi tabletidőnek – a feltétele. Ezzel nemcsak angolul, hanem élni is tanítjuk a gyerekeket, hiszen a felnőtt világban is jogok és kötelességek rendszerében élünk. Azt javaslom ugyanakkor, hogy csak végső esetben, ha minden kötél szakad, válasszuk a jutalmazást a hajlandóság elősegítésére. Az angol tanulás gyerekeknek lehet igazi, mélyről jövő boldogság, de ahhoz az is kell, hogy ne azért végezzék el a feladataikat, mert jutalmat remélnek. Csinálják azért, mert az angol ovisoknak és iskolásoknak is remek móka!