2341 Views

Ovis angol foglalkozások: baj, ha nem tud megülni a gyerek?

Kislányom a Helen Doron ovis angol foglalkozások rendszeres résztvevője. Nemrégiben jelezte a foglalkozásokat vezető oktató, hogy a kicsik gyakran szaladgálnak, rosszalkodnak az órákon. Bizonytalan vagyok. Van ennek így értelme?

Kedves Apuka! Bár tudjuk, hogy szülőként mindannyian tökéletes modorú és állandóan együttműködő gyermekekre vágyunk, a határok tesztelése, a tetteink következményeinek felmérése és a csintalankodás épp olyan természetes részei a személyiségünk fejlődésének, mint az, hogy megtanulunk járni, beszélni vagy rajzolni. Nem érdemes aggódni, oktatóink a legszokatlanabb helyzetekre is fel vannak készülve!

Mindannyiunknak vannak keserédes emlékei az iskolából, mégis a legtöbben hiszünk a demokratikus gyermeknevelésben, amikor tanulásról van szó. Ahhoz vagyunk szokva, hogy a tanulással együtt jár a szorongás, az aggodalom és a feszes keretek közötti szűk mozgástér. Életünk során úgy kondicionálódtunk, hogy tanulni rossz, de legalábbis nehéz.

Ezért lehet olyan furcsa, hogy az ovis angol foglalkozások – és úgy általában a Helen Doron angol órák – teljes egészében eltérnek attól, amit megszoktunk. Bár minden órának van előre felépített váza és íve, a helendoronos oktatók egyszerre aktívak és reaktívak, azaz nemcsak a tanmenettel, hanem a gyerekekkel is törődünk. Ha azt látjuk, a csapatnak éppen egy kis mozgásra vagy soron kívüli dalolásra van szüksége, megtesszük, ami tőlünk telik.

Még a nehéz helyzetekben sem felejtjük el, hogy a diákjaink valójában édes kis ovisok, akiknek bizony sokszor van szükségük mozgásra, szaladgálásra és csintalankodásra. Életkori sajátosságaikból adódik, hogy olykor nem tudják tartani a kereteket, és az is teljesen természetes, hogy időnként megvizsgálják, mennyire rugalmasak a szabályok.

Az én válaszom tehát, hogy az ovis angol foglalkozások akkor is hatékonyak, ha a gyerek látszólag nem csinál semmit. Az idegen szavak és kifejezések beépülése időigényes folyamat, melyhez türelem és kitartás szükséges, de több ezer gyerek eredményei bizonyítják, hogy nagyon is érdemes következetesnek lenni.

Játék közben is mindent hallanak, és akaratlanul is gyarapszik a tudás a fejükben. Erre az elvre alapul hanganyagink háttérben – kirakózás, legózás, utazás közben – történő hallgatásának hatékonysága is.

Az ovis angol foglalkozások keretében megszerzett nyelvtudás először egyfajta félpasszív nyelvi felhőbe kerül. Vagyis egyetlen információmorzsa sem veszik el – hiába hallotta a kicsi akár szaladgálás közben. Ezt a szülők tapasztalatai is megerősítik: a kicsik egész évben járnak ovis angol órákra, majd a nyaraláson teljesen váratlanul kezdenek folyékonyan beszélni a játszótéren, vagy éppen az étteremben.

A kisgyermekeknek szóló angol foglalkozásaink tudatosan építenek a repetitív elemekre, ezért rendszeresen biztosítunk angol nyelvű anyagokat otthoni hallgatásra is. Ezek a mesék és dalok nem jelentenek komoly elfoglaltságot a szülőknek, a gyerekeknek ugyanakkor nap mint nap könnyed szórakozást és észrevétlen tanulási lehetőséget kínálnak.

Oktatóként fontosnak tartjuk, hogy szülők és nyelvoktatók kölcsönösen támogassuk és segítsük egymást, hiszen közös a célunk: magabiztos angol nyelvtudással bíró, nyitott és érdeklődő gyermek, akinek az egész világ az otthona.